Köpvillkor

Alla priser är inklusive moms. Vi reserverar oss för eventuella momshöjningar och andra faktorer utanför vår kontroll som kan påverka priset. Alla erbjudanden gäller så långt lagret räcker.

Vi reserverar oss för eventuella ”tryckfel” på denna webbsida. Vi kan inte heller garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga färger.

Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd att beställa från oss.

Vi levererar för tillfället endast inom Sverige.

 

LEVERANSVILLKOR

Transportförpackningar/wellådor
Vi använder ett tiotal olika lådor att packa i för att ha så lite luft som möjligt i paketen utan att produkterna går sönder. Vi försöker även återanvända wellådor och fyllnadsmaterial så gott det går när vi packar beställningar för att minimera våra sopor. Så det kan hända din order är packad i en återanvänd låda.

Leveranssätt
Vi levererar produkterna med Schenker Ombud. Avisering sker via sms. Giltig legitimation krävs hos ombudet vid uthämtning av beställningen. Det kan hända att vi väljer att skicka beställningen som ett brev med posten om varan är så pass liten och lätt att den får plats i ett brevinkast.

Fraktavgift Sverige
Fraktavgiften är 39 kr (beställningar över 700 kr levereras fraktfritt).

Leveranstid
Leveranstiden är normalt 1-2 (2 dagar för vissa orter ovanför Sundsvall) arbetsdagar från att paketet lämnat vårat lager. I det fall en vara måste beställas från en leverantör kan leveranstiden vara något längre, vilket då anges på orderbekräftelsen eller via direktkontakt. Om du vill veta mer om när dina varor kommer så är du välkommen att höra av dig via telefon eller e-post. Om någon/några varor som du beställt inte skulle finnas på lager underrättar vi dig via e-post eller telefon om detta. Du har rätt att häva köpet utan kostnad om du inte vill vänta på dina varor.

Ej uthämtad vara
Paketet ligger i 14 dagar hos ombudet innan det returneras till oss. Vi debiterar 300 kronor för paket som ej hämtas ut inom liggtiden.

Reservation
Vi reserverar oss för uppenbara fel, såsom tekniska problem med priser, moms, frakt etc. Vi kontaktar dig så snart som möjligt om sådant fel skulle uppstå.

BETALNING OCH SÄKERHET

Betalningsalternativ
Du kan välja att betala din beställning på följande sätt:

Kortbetalning
Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU. Vi använder Svea Ekonomis/Webpays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning.
Vi accepterar följande kort: Visa, MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället.
Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.

Faktura
Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Beardshop.se överlåtna till Svea Ekonomi AB.
Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.
Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

Dela upp betalningen
Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag.
Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Har du några frågor så kan du ringa 08 – 514 931 13 för närmare information.
Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,55%.

Swish

Internetbank

PayPal - Ej tillgänglig för tillfället

Efterkrav (postförskott) - Ej tillgänglig

Förskottsfaktura - Ej tillgänglig

REKLAMATIONER

Ångerrätt
Du har möjlighet att ångra ditt köp inom 30 dagar efter att du mottagit varan. Varan ska återsändas i väsentligen oförändrat skick.

Kontakta vår kundservice via order@beardshop.se eller 08-661 88 40 för ett returnummer som du märker ditt returpaket med. Returen är godkänd då varan har inspekterats av vår personal. Du betalar själv returfrakten och tar ansvar för att försändelsen kommer fram. Vi löser inte ut försändelser som inte är fullt frankerade. Vid retur av hela ordern krediteras även frakt och eventuella expeditionsavgifter. Vid retur av delar av order krediteras varan. Eventuella bonuspoäng återkallas, eller debiteras om de redan använts på någon senare beställning. Återbetalning sker inom 30 dagar från att vi har mottagit meddelandet om att du utnyttjar din ångerrätt.

Returer som inte godkänts skickas tillbaka till kunden mot avgift för frakt.

Reklamationer
Om en vara är felaktig eller felexpedierad skall du kontakta oss och ange felet så snart som möjligt. Vi anger hur du ska returnera den felaktiga varan. Ange det returnummer du får av oss på ditt paket. Returen är godkänd då varan har inspekterats av vår personal. Retur får inte ske mot postförskott. Vi ersätter för eventuella kostnader (returfrakt) vid godkänd reklamation. Du kan välja att få en ny vara eller pengarna tillbaka. Eventuella fraktkostnader återbetalas inom 30 dagar från den dag vi mottagit den reklamerade varan.

Vid reklamationer tillämpas Konsumentköplagen. För att läsa om vilka regler som gäller inom ramen för denna lag, gå till Konsumentverkets webbsida www.konsumentverket.se Observera att en vara endast anses som felaktig vid fabrikationsfel. Detta inkluderar inte eventuella färgavvikelser på produkterna. Alla fel som uppstått innan du mottagit varan anses som fel i varan, även om felet upptäcks vid senare tillfälle.

Vi lämnar även allergigaranti på våra produkter. Observera att en allergisk reaktion måste säkerställas av en legitimerad hudterapeut eller en hudläkare. Reaktionen måste vara dokumenterad.

Tvist
Vid en eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Returadress (vid returer och reklamationer)
Beardshop.se
Grooming AB
Ranhammarsvägen 20
168 67 Bromma
order@beardshop.se

HUR BEHANDLAR VI DIN PERSONLIGA INFORMATION?
När du handlar från en webbutik, vår eller någon annan, så lämnar du ifrån dig information om dig själv. Var du bor, din e-postadress, ditt telefonnummer och vad du handlar. Här beskriver vi hur vi hanterar dina personuppgifter.

General Data Protection Regulation är en EU-förordning som reglerar hur vi får behandla personuppgifter. Den ersätter PUL (personuppgiftslagen) från och med 25 maj.
Du kan läsa mer om lagen och dina rättigheter på Datainspektionens hemsida.

SAMMANFATTNING AV VÅR INFORMATIONSHANTERING
Vi samlar in så lite information som möjligt. Den information vi samlar in är den information som krävs för att kunna fullgöra vårt åtagande mot dig och för att du ska kunna fullgöra ditt åtagande mot oss (alltså betala för din beställning).
Vill du beställa mot faktura så måste vår samarbetspartner Klarna som sköter våra fakturor ha ditt personnummer. Bara då kan du få dina varor hemskickade mot faktura.
När du betalar med kort krävs det att du uppger ditt kredit/kontokortsnummer. Det går via en säker server genom Paynova som sköter våra kortbetalningar.
Dessutom behöver vi även veta vilka produkter du beställer och vi behöver din e-postadress och telefonnummer för att kunna kontakta dig med leveransbesked, ändrad information, sms-avisering osv.

HUR ANVÄNDER VI DEN HÄR INFORMATIONEN?
Vi använder informationen för att expediera din beställning. Vi använder din e-postadress för att kunna skicka information till dig om du begärt det. Vill du inte längre ha information från oss så kan du enkelt via en länk i informationsmailet avbeställa vidare informationsbrev och kommer då aldrig bli kontaktad av oss igen.

VARFÖR SPARAR VI INFORMATION?
Vi sparar information av bokföringstekniska skäl. Vi behöver kunna redovisa underlag till skattemyndigheten. Du kan skapa ett konto hos oss för att se dina tidigare beställningar.

TA BORT DIN INFORMATION FRÅN VÅR DATABAS
Den information vi sparar finns bara som underlag för den ekonomiska transaktionen och behålls av legala skäl och kan i vissa fall inte raderas.

Har du frågor är du välkommen att kontakta oss på info@beardshop.se

VILKA SYSTEM HAMNAR DINA UPPGIFTER I?
När du handlar hos oss går din order igenom flera steg för att vi ska kunna behandla och skicka dina varor till dig.

Följande system/leverantörer jobbar vi med och din information kan komma att behöva behandlas av några av dessa.
Magento - vår webshopslösning
Mamut - vårt affärssystem
Svea Ekonomi - För alla betalsätt i kassan
Schenker - om vi skickar din leverans spårningsbart
Posten - om vi skickar din leverans som brev
RECO – vår partner för recensioner

Om du valt att ta emot vårt nyhetsbrev så har vi även en databas genom Mailchimp och Mandrill.

Magento är den plattform vi använder för vår webbshop och är en databas där våra produkter, våra sidor med text och allt annat (inklusive den här sidan) du ser i webshopen finns samlade.

I din beställning finns information om vilka produkter du köpt, hur du betalat (men ingen information om kreditkort, personnummer eller liknande) samt adressen vi ska skicka varorna till.

Det är från Magento, via Mandrill du får e-post om att vi mottagit din order och när vi skickat din order.

Svea Ekonomi
När du kommer till kassan måste du betala för dina varor. Där kan du välja mellan flera olika betalsätt. Beroende på betalsätt kommer en extern betalningsförmedlare få information om ditt köp.
Har du frågor kring hur Svea Ekonomi behandlar din information måste du kontakta betalningsförmedlaren.

MAMUT - AFFÄRSSYSTEM
När din beställning gått igenom skickas den till vårt affärssystem. Vi använder ett separat affärssystem för att knyta ihop lager, bokföring och logistik. Det är bara vi som har tillgång till systemet och ingen bearbetar dina uppgifter utom vi.
Vi sparar informationen i enlighet med bokföringslagen där man kan läsa följande: "De ska bevaras fram till och med det sjunde året efter utgången av det kalenderår då räkenskapsåret avslutades."

DATASKYDDSANSVARIG HOS GROOMING.SE
Vår logistikchef är dataskyddsansvarig och ansvarar för att alla medarbetare är insatta i hur vi bearbetar information. Vill du ta kontakt med vår dataskyddsansvarig kan du maila till: info@beardshop.se

COOKIES
Vi använder cookies. Det gör vi för att kunna lagra dina varor i din varukorg.
Vi använder dessutom Googles tjänster "Google Analytics" och "Google Remarketing". Även dessa tjänster använder Cookies. Här kan du läsa mer om vad det betyder för dig.

INFORMATION TILL ANDRA AKTÖRER
Vi lämnar aldrig ifrån oss din information till någon annan (utom ovan nämnda som krävs för att fullgöra vårt åtagande mot dig).
Undantag görs om vi av någon anledning är tvingade enligt lag eller domstolsbeslut.

DINA RÄTTIGHETER
Du har rätt att bli bortglömd/raderad.
Du har rätt till registerutdrag.
Du har rätt att få eventuella uppgifter rättade.
Du har rätt till dataportabilitet.
Du har rätt att återkalla ditt samtycke för behandling av uppgifter.
Du har rätt att inge eventuella klagomål angående behandlingen av personuppgifter till Datainspektionen

FLER FRÅGOR?

Har du frågor om produkter är du välkommen att höra av dig till oss på info@beardshop.se

Har du frågor om din order når du orderavdelningen direkt på order@beardshop.se

Du kan även ringa oss på 08-661 88 40, vardagar 10-17 eller kontakta oss via vår Live Support.