Köpvillkor

Alla priser är inklusive moms. Vi reserverar oss för eventuella momshöjningar och andra faktorer utanför vår kontroll som kan påverka priset. Alla erbjudanden gäller så långt lagret räcker.

Vi reserverar oss för eventuella ”tryckfel” på denna webbsida. Vi kan inte heller garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga färger.

Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd att beställa från oss.

Vi levererar för tillfället endast inom Sverige.

 

LEVERANSVILLKOR

Leveranssätt
Vi levererar produkterna med Schenker Ombud. Avisering sker via sms. Giltig legitimation krävs hos ombudet vid uthämtning av beställningen. Det kan hända att vi väljer att skicka beställningen som ett brev med posten om varan är så pass liten och lätt att den får plats i ett brevinkast.

Fraktavgift Sverige
Fraktavgiften är 39 kr (beställningar över 700 kr levereras fraktfritt).

Leveranstid
Leveranstiden är normalt 1-2 (2 dagar för vissa orter ovanför Sundsvall) arbetsdagar från att paketet lämnat vårat lager. I det fall en vara måste beställas från en leverantör kan leveranstiden vara något längre, vilket då anges på orderbekräftelsen eller via direktkontakt. Om du vill veta mer om när dina varor kommer så är du välkommen att höra av dig via telefon eller e-post. Om någon/några varor som du beställt inte skulle finnas på lager underrättar vi dig via e-post eller telefon om detta. Du har rätt att häva köpet utan kostnad om du inte vill vänta på dina varor.

Ej uthämtad vara
Paketet ligger i 14 dagar hos ombudet innan det returneras till oss. Vi debiterar 300 kronor för paket som ej hämtas ut inom liggtiden.

Reservation
Vi reserverar oss för uppenbara fel, såsom tekniska problem med priser, moms, frakt etc. Vi kontaktar dig så snart som möjligt om sådant fel skulle uppstå.

BETALNING OCH SÄKERHET

Betalningsalternativ
Du kan välja att betala din beställning på följande sätt:

Kortbetalning
Genomför ditt köp med ditt VISA eller Mastercard. Du kommer få ange dina kortuppgifter i kassan för att slutföra betalningen. Transaktionen sker med SSL-kryptering vilket innebär att ingen obehörig kan se dina uppgifter. Vi accepterar inte kort som är utfärdade av utländsk bank, förutom vid köp direkt i vår lagerbutik i Bromma. Inga extra kostnader tillkommer.

Faktura  (Resurs Bank)
Fakturaköp erbjuds i samarbetet med Resurs Bank. Fakturan skickas från Resurs Bank via e-post när vi påbörjat behandla din beställning och betalningen ska ske månaden efter beställningen är gjord så du har alltid minst 30 dagar på dig att betala. Grundkraven för faktura är att du är minst 18 år och inte har några betalningsanmärkningar. Vid ansökan görs en sedvanlig kreditupplysning. För att säkerställa att ingen obehörig beställer varor i ditt namn levererar vi enbart till din folkbokförda adress. Önskas annan leveransadress än din folkbokföringsadress är detta enbart möjligt med hjälp av e-signering i kassan. Mer information om fakturabetalning finns under betalsättet i kassan. Inga extra kostnader tillkommer.

Dela upp betalningen
I samarbete med Resurs Bank erbjuds delbetalning. Delbetala räntefritt i upp till 12 månader. Välj betalplan hemma i lugn och ro. Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång. Mer information om delbetalning finns under betalsättet i kassan.

Swish - Kommer inom kort

PayPal - Ej tillgänglig för tillfället
Betala med ditt PayPal konto. Transaktionen sker säkert via PayPals betalningssystem. Inga extra kostnader tillkommer.

Internetbank - Ej tillgänglig för tillfället

Efterkrav (postförskott) - Ej längre tillgänglig

Förskottsfaktura - Ej längre tillgänglig

Säkra betalningar
Vi samarbetar med Nets för inlösen av kortbetalningar. Dessa uppfyller kraven för PCI- DSS. Överföring av kortuppgifter är krypterad. Observera att Grooming AB inte lagrar några kreditkortsnummer utan detta hanteras av Nets.

Angående kortbetalningar och 3D Secure
3D Secure är en teknik framtagen av VISA för att verifiera dig som konsument när du betalar med ditt kort på Internet. Standarden används även av MasterCard. Tekniken innebär att när du använder ditt kort för att köpa varor eller tjänster på Internet är det upp till din kortutgivare eller bank att identifiera dig. Identifikationen görs genom att du anger ett personligt lösenord eller kod vid köptillfället. Via krypterad kommunikation kontrolleras detta av kortföretaget via en speciell säkerhetsserver. Detta lösenord har du själv valt eller fått tilldelat av den bank som givit ut kortet. Fördelar för dig som konsument att använda en betaltjänst på Internet som erbjuder 3DSecure innebär att du får en möjlighet att verifiera att du är den verkliga kortinnehavaren, vilket innebär mindre risk att kortet används i bedrägligt syfte.

VISAs varumärke för att ange att korttransaktionen är verifierad med 3DSecure är "Verified by VISA" och MasterCards varumärke är "SecureCode".

REKLAMATIONER

Ångerrätt
Du har möjlighet att ångra ditt köp inom 30 kalenderdagar efter att du mottagit varan. Plomberade produkter omfattas endast av ångerrätten om plomberingen är obruten. Produkter skall återsändas i väsentligen oförändrat skick, produkter som returneras skadade eller använda kommer antingen skickas tillbaks mot en fraktavgift eller så görs en nedskrivning av köpeskillingen för produkten till ett skäligt marknadsvärde. Produkten måste returneras inom 14 kalenderdagar från att ångerrätten åberopats.

Kontakta vår kundservice via order@grooming.se eller 08-661 88 40 för ett returnummer som du märker ditt returpaket med. Returen är godkänd då varan har inspekterats av vår personal. Du betalar själv returfrakten och tar ansvar för att försändelsen kommer fram. Vi löser inte ut försändelser som inte är fullt frankerade. Vid retur av hela ordern krediteras även frakt och eventuella expeditionsavgifter. Vid retur av delar av order krediteras varan. Återbetalning sker samma dag vi har mottagit och godkänt returen (dock senast 14 dagar från att vi har mottagit meddelandet om att du utnyttjar din ångerrätt och returnerat varan).

Reklamationer
Om en vara är felaktig eller felexpedierad skall du kontakta oss och ange felet så snart som möjligt. Vi anger hur du ska returnera den felaktiga varan genom att skicka en förbetald returetikett. Ange det returnummer du får av oss på ditt paket. Returen är godkänd då varan har inspekterats av vår personal. Du kan välja att få en ny vara eller pengarna tillbaka. Retur får inte ske mot postförskott och kommer inte lösas ut om så sker.

Vid reklamationer tillämpas Konsumentköplagen. För att läsa om vilka regler som gäller inom ramen för denna lag, gå till Konsumentverkets webbsida www.konsumentverket.se Observera att en vara endast anses som felaktig vid fabrikationsfel. Detta inkluderar inte eventuella färgavvikelser på produkterna. Alla fel som uppstått innan du mottagit varan anses som fel i varan, även om felet upptäcks vid senare tillfälle.

Vi lämnar även allergigaranti på våra produkter. Observera att en allergisk reaktion måste säkerställas av en legitimerad hudterapeut eller en hudläkare. Reaktionen måste vara dokumenterad. Bor du i Stockholm hänvisar vi till vår butik i Bromma. Bor du utanför Stockholm får du vända dig till en salong/läkare på din hemort.

Tvist
Vid en eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Returadress (vid returer och reklamationer)
Grooming AB
Ranhammarsvägen 20A
168 67 Bromma
order@grooming.se

HUR BEHANDLAR VI DIN PERSONLIGA INFORMATION?
När du handlar från en webbutik, vår eller någon annan, så lämnar du ifrån dig information om dig själv. Var du bor, din e-postadress, ditt telefonnummer och vad du handlar. Här beskriver vi hur vi hanterar dina personuppgifter.

General Data Protection Regulation är en EU-förordning som reglerar hur vi får behandla personuppgifter. Den ersätter PUL (personuppgiftslagen) från och med 25 maj.
Du kan läsa mer om lagen och dina rättigheter på Datainspektionens hemsida.

SAMMANFATTNING AV VÅR INFORMATIONSHANTERING
Vi samlar in så lite information som möjligt. Den information vi samlar in är den information som krävs för att kunna fullgöra vårt åtagande mot dig och för att du ska kunna fullgöra ditt åtagande mot oss (alltså betala för din beställning).
Vill du beställa mot faktura så måste vår samarbetspartner Klarna som sköter våra fakturor ha ditt personnummer. Bara då kan du få dina varor hemskickade mot faktura.
När du betalar med kort krävs det att du uppger ditt kredit/kontokortsnummer. Det går via en säker server genom Paynova som sköter våra kortbetalningar.
Dessutom behöver vi även veta vilka produkter du beställer och vi behöver din e-postadress och telefonnummer för att kunna kontakta dig med leveransbesked, ändrad information, sms-avisering osv.

HUR ANVÄNDER VI DEN HÄR INFORMATIONEN?
Vi använder informationen för att expediera din beställning. Vi använder din e-postadress för att kunna skicka information till dig om du begärt det. Vill du inte längre ha information från oss så kan du enkelt via en länk i informationsmailet avbeställa vidare informationsbrev och kommer då aldrig bli kontaktad av oss igen.

VARFÖR SPARAR VI INFORMATION?
Vi sparar information av bokföringstekniska skäl. Vi behöver kunna redovisa underlag till skattemyndigheten. Du kan skapa ett konto hos oss för att se dina tidigare beställningar.

TA BORT DIN INFORMATION FRÅN VÅR DATABAS
Den information vi sparar finns bara som underlag för den ekonomiska transaktionen och behålls av legala skäl och kan i vissa fall inte raderas.

Har du frågor är du välkommen att kontakta oss på info@grooming.se

VILKA SYSTEM HAMNAR DINA UPPGIFTER I?
När du handlar hos oss går din order igenom flera steg för att vi ska kunna behandla och skicka dina varor till dig.

Följande system/leverantörer jobbar vi med och din information kan komma att behöva behandlas av några av dessa.
Magento - vår webshopslösning
Mamut - vårt affärssystem
Paypal - om du betalar med Paypal
Klarna - om du väljer att betala med Klarna
Paynova - om du väljer att betala med kort
Schenker - om vi skickar din leverans spårningsbart
Posten - om vi skickar din leverans som brev
RECO – vår partner för recensioner

Om du valt att ta emot vårt nyhetsbrev så har vi även en databas genom Mailchimp och Mandrill.

Magento är den plattform vi använder för vår webbshop och är en databas där våra produkter, våra sidor med text och allt annat (inklusive den här sidan) du ser i webshopen finns samlade.

I din beställning finns information om vilka produkter du köpt, hur du betalat (men ingen information om kreditkort, personnummer eller liknande) samt adressen vi ska skicka varorna till.

Det är från Magento, via Mandrill du får e-post om att vi mottagit din order och när vi skickat din order.

KLARNA, PAYNOVA OCH PAYPAL
När du kommer till kassan måste du betala för dina varor. Där kan du välja mellan flera olika betalsätt. Beroende på betalsätt kommer en extern betalningsförmedlare få information om ditt köp.
Har du frågor kring hur Klarna, Paynova och Paypal behandlar din information måste du kontakta betalningsförmedlaren

MAMUT - AFFÄRSSYSTEM
När din beställning gått igenom skickas den till vårt affärssystem. Vi använder ett separat affärssystem för att knyta ihop lager, bokföring och logistik. Det är bara vi som har tillgång till systemet och ingen bearbetar dina uppgifter utom vi.
Vi sparar informationen i enlighet med bokföringslagen där man kan läsa följande: "De ska bevaras fram till och med det sjunde året efter utgången av det kalenderår då räkenskapsåret avslutades."

DATASKYDDSANSVARIG HOS GROOMING.SE
Vår logistikchef är dataskyddsansvarig och ansvarar för att alla medarbetare är insatta i hur vi bearbetar information. Vill du ta kontakt med vår dataskyddsansvarig kan du maila till: info@grooming.se

COOKIES
Vi använder cookies. Det gör vi för att kunna lagra dina varor i din varukorg.
Vi använder dessutom Googles tjänster "Google Analytics" och "Google Remarketing". Även dessa tjänster använder Cookies. Här kan du läsa mer om vad det betyder för dig.

INFORMATION TILL ANDRA AKTÖRER
Vi lämnar aldrig ifrån oss din information till någon annan (utom ovan nämnda som krävs för att fullgöra vårt åtagande mot dig).
Undantag görs om vi av någon anledning är tvingade enligt lag eller domstolsbeslut.

DINA RÄTTIGHETER
Du har rätt att bli bortglömd/raderad.
Du har rätt till registerutdrag.
Du har rätt att få eventuella uppgifter rättade.
Du har rätt till dataportabilitet.
Du har rätt att återkalla ditt samtycke för behandling av uppgifter.
Du har rätt att inge eventuella klagomål angående behandlingen av personuppgifter till Datainspektionen

FLER FRÅGOR?

Har du frågor om produkter är du välkommen att höra av dig till oss på info@grooming.se

Har du frågor om din order når du orderavdelningen direkt på order@grooming.se

Du kan även ringa oss på 08-661 88 40, vardagar 10-17 (fredagar 10-15) eller kontakta oss via vår Live Support.