Om Hugo Boss

Samtida modern elegans. Så skulle man kunna sammanfatta kärnan i varumärket Hugo Boss. Ett klädmärke med dryga 90 år på nacken, som har lyckats med att konstant hålla en nivå av elegans till överkomliga priser och behållit känslan av klassiskt snitt.

För Hugo Boss är inte märket man tänker på när man pratar trender. Det är inte det märket som driver utvecklingen eller som sticker ut från mängden med udda mönster, färger eller detaljer. Istället har man lyckats rymma både business, fritid och lyx i kollektionerna. Som numera är fem till antalet.

1924 öppnades den första klädfabriken av märkets grundare Hugo Ferdinand Boss i tyska staden Metzinger, en liten stad söder om Stuttgard. Här kan du fynda på fabriksutförsäljning i varumärkets butik om du har vägarna förbi. Till en början producerades traditionella sydtyska vindjackor, underkläder och skjortor, som senare kompletterades med arbetskläder, sportkläder, regnkappor och uniformer. Det finns en mörk del i historien som både innefattar konkurs i samband med den dåvarande lågkonjunkturen och tillverkning av uniformer till det styrande partiet under andra världskriget. Något som företaget har gjort omfattande utredningar kring och även bidragit till fonder för krigets offer. I slutet av 60-talet grundades Hugo Boss Group av hans barnbarn som tagit över företaget. Det var under deras ledning som varumärket expanderade med fokus på herrkläder. Idag ägs företaget av italienska Marzotto Group, som bland annat står bakom Valentino. Hugo Boss finns i över 110 länder med en bredd i produktsortimentet som även innefattar dam- och barnkläder, skor och accessoarer. I oktober 2011 re-lokaliserar Hugo Boss i Stockholm och öppnar en 500 kvadratmeter stor flaggskeppsbutik på Biblioteksgatan i Stockholm.

Numera förknippas varumärket starkt med dofter och har positionerat sig som det främsta selektiva herrparfymmärket, men är även framgångsrikt inom damdofter. Den första parfymen Number 1 lanserades 1985. Efter det har Hugo Boss släppt 29 herrdofter, alla har dock inte släppts på den svenska marknaden. Senaste tillskotten är Hugo Just Different, en kvällsvariant av storsäljaren Hugo (som även kallas Hugo Man eller Hugo Green). Boss in Motion Made for Summer är senaste doften i Boss in Motion-serien som karaktäriseras av sin futuristiska globdesign. Boss Bottled Night kompletterar businessdoften Boss Bottled som är en av världens mest sålda dofter med sina 60 miljoner sålda flaskor.

BOSS Black – premiumlinjen
Modern elegans med businesskläder och fritidskläder. Kollektionen innehåller även skor, accessoarer och licensierade glasögon, klockor, dofter och en barnkollektion.

HUGO – trendiga märket
Trendiga märket med den framåtsträvande designen. Rena linjer och innovativ look. Kollektionen innehåller även skor, accessoarer och licensierade glasögon och dofter.

BOSS Selection – exklusiva linjen
Lyxig, skräddad kollektion som till största del är handgjord. En kombination av enastående design, exklusiv kvalité och ett fulländat utförande. Kläder, skor, och accessoarer.

BOSS Green – exklusiva sportkläder
Mellanting mellan moderiktiga fritidskläder och funktionella golfkläder. Kollektionen erbjuder uttrycksfulla, färgstarka kläder. En kombination av mode, livsstil och golf.

BOSS Orange – casual wear
Lyxiga vardagskläder för män som vill framhäva sin personliga stil. Urbana influenser och bekväm attityd som kompletteras av skor och accessoarer, glasögon och dofter.