Om Clarins Men

Clarins Men naturlig hudvård

Familjeföretaget Clarins startades på 1950-talet av läkarstudenten Jacques Courtin-Clarins. Det var när han märkte att hans patienter som sökt hjälp för cirkulationsproblem och behandlats med massage även fick en förbättrad hudkvalitet som hans hudvårdsintresse väcktes. Efter att ha koncentrerat sin forskning på det dermatologiska området startade han Clarins Instituts de Beauté i Paris. Idag är det Jacques son Christian Courtin-Clarins som sitter vid företagsrodret
och styr över vad som kommit att bli ett av världens största hudvårds- och kosmetikaföretag med distribution i över 150 länder.

Clarins fokus ligger på innehåll och företaget har varit pionjärer på området ’naturlig hudvård’. Christian Courtin-Clarins mantra lyder: “I like to compare cooking and skin care: if you don’t have your hands in the kitchen, you can’t pretend to be an expert chef.”

Clarins var det första skönhetsföretag som använde sig av hundra procent växtextrakt i sina produkter men har idag utökat sortimentet till att omfatta såväl dofter som kosmetika. Den senaste innovationen är hudvårdsserien för män; Clarins Men som startades för åtta år sedan och som rönt stora framgångar. Sortimentet omfattar 24 produkter och i Sverige är Clarins Men näst största selektiva hudvårdsmärket för män. Många användare tilltalas av den fräscha doften, ”det luktar rent”, är en vanlig kommentar.

Clarins Men uppskattas också av killar med en lite känsligare hudtyp. Hyn blir ofta irriterad vid rakning, vilket innebär att den behöver mild omvårdnad. Samtliga produkter i Clarins Men innehåller höga doser av energigivande växtextrakt, som mjukgör och ger ett hälsosamt utseende. Alla produkter är också allergi-, dermatologiskt och oftalmologiskt testade.

Nyheter lanseras kontinuerligt och senaste tillskotten är på kroppssidan. Ab Firming är en ”six pack gel” som boostar effekterna av fysisk träning, Moisture Body Spray är en oljefri fuktlotion för kroppen och Shower Scrub är en effektiv scrub som ger energi och spänst.

Efter att ha haft en klassisk produktdesign har man nu skruvat upp trendvolymen en aning och fått mycket positiv respons på sina moderna förpackningar. Varje produkt är dessutom försedd med små illustrationer som ska förklara användningsområdet på ett tydligt sätt. Inga krångligheter med andra ord!

Eftersom Clarins är ett företag som byggt sina framgångar på vad naturen har att erbjuda är det självklart att man också ger tillbaka i stor utsträckning. Årligen lägger man runt 2,4 miljoner dollar på olika miljö- och utbildningsprojekt. I varje Clarinskräm finns dessutom ett skyddande ”anti-pollution complex”.