Om Braun

Braun - Designed to make a difference

Braun är ett tyskt kvalitetsmärke på området elektriska apparater. Vissa förknippar Braun med design baserat på den banbrytande industridesign som Dieter Rams och hans efterföljare står för. Andra tänker på tysk ingenjörskonst och innovationsförmåga: Brauns uppfinning av Plexiglas-locket för skivspelare eller upptäckten av tvåkomponentsgjutning eller företagets uppfinningar på området metallytor och plastgjutning. Många associerar rätt och slätt till den oförstörbara naturen hos Braun-apparaterna – kända för sin pålitlighet, långa livslängd och hållbarhet.

Brauns design

Det övergripande temat för varumärket Braun idag, "The strength of pure" är väl förankrat i över ett halvt sekel av modern design. Med start 1955 banade Braun-bröderna Fritz Eichler och Dieter väg för en ny inriktning inom produktdesign vilket resulterade i produkter som introducerade "bra design" i människors vardag. Givetvis har Brauns produkter under decenniernas lopp utvecklats både vad gäller utseende och teknik, men varumärkets kärnvärden på området funktionalitet, kvalitet och estetik är lika relevanta idag som för 55 år sedan, när Brauns design först såg dagens ljus.

Tysk ingenjörskonst

Hos Braun är det konsumenterna som har sista ordet! Deras vanor, behov, önskemål och drömmar om framtiden är avgörande för vårt arbete. De definierar kriterierna för vad "excellence" egentligen innebär.

Därför står konsumenten i centrum under produktutvecklingsprocessen: konsumenter är delaktiga från början till slut. Experter intervjuar hundratals testdeltagare i månaden om nya trender, idéer och produkter på områdena skönhetsvård för män och kvinnor, hårvård, tandvård och hushåll. Därefter utvecklar och designar nästan 600 medarbetare – varav mer än över 80 % är universitetsutbildade specialister – ett brett spektrum av tekniker och apparater för Braun, men även för andra P&G-varumärken som Duracell, Gillette och Oral-B.
De arbetar på P&G:s Global Center of Excellence for Devices som ligger i den lilla tyska staden Kronberg nära Frankfurt och det tyska P&G-huvudkontoret i Schwalbach.

Själva ryggraden i P&G:s Global Center of Excellence for Devices utgörs av enheten Consumer Product Research Center (CPRC). Här finns till och med en tandvårdsklinik som genomför kliniska studier baserade på internationella standarder.
Alla produkter måste tilltala konsumenterna, fascinera dem och erbjuda funktionalitet av högsta kvalitet. Specialteam med ingenjörer och forskare på avdelningarna R&D, Engineering och Quality Innovation Center gör sitt bästa för att leva upp till den legendariska kvalitet och pålitlighet som varumärken som Braun och Oral-B förknippas med och som utgör goda exempel på det prestigefyllda varumärket "Made in Germany”.